Warszawa w pierwszej 50 światowego rankingu miast Anholt-GfK City Brand Index 2013, Paryż zepchnięty przez Londyn i Sydney na 3 pozycję

Teaser
  • Najwyżej ocenione miasta to Londyn, Sydney, Paryż, Nowy Jork i Rzym
  • Sydney najbardziej przyjazne i bezpieczne na świecie
  • Londyn najbardziej otwarty na ludzi z różnych kręgów kulturowych

Warszawa, 6 listopada 2013 r. – Powyższe dane otrzymano na podstawie organizowanego co dwa lata badania Anholt-GfK City Brands Index (CBISM), którego celem jest pomiar potencjału wizerunkowego miast.


Warszawa na liście 50 najatrakcyjniejszych miast świata znalazła się na 43 miejscu, przed Istambułem, ale za innymi europejskimi miastami, w skali europejskiej w niedalekiej odległości za Bazyleą, w skali światowej nieznacznie wyprzedzając  Szanghaj. W stosunku do poprzedniej fali badania Warszawa jest obecnie lepiej oceniana w wymiarze bezpieczeństwa (36 miejsce) oraz otwartości kulturowej (37 miejsce). Jej potencjał, czyli składowa głównego indeksu określająca możliwości biznesowe, zatrudnienia, ofertę edukacyjną, plasują ją na 43 miejscu. Dla porównania na tym wymiarze czeska Praga zajmuje 33 miejsce. Wyniki tegorocznej edycji badania wskazują na istotną poprawę pozycji  Warszawy w stosunku do poprzedniego pomiaru z 2009 roku.

Miasta Europy Zachodniej są generalnie lepiej oceniane i w większości znajdują się wyżej w rankingu niż np. miasta azjatyckie. Zestawienie wyników z lat 2011 i 2013 dowodzi, że wizerunek Paryża obniżył się o dwa miejsca. Odnotowano także znaczący – aż o siedem miejsc – spadek wizerunku Tokio (10. miejsce w 2011 roku; 17. miejsce w bieżącym roku). Ocena wizerunku Amsterdamu poprawiła się. To miasto w 2013 roku zajmuje 11. miejsce (w 2011 roku było na 17 pozycji).

Analiza tempa rozwoju 50 badanych miast wskazuje, iż w wymiarze „potencjału” zaobserwowano największe obniżenie oceny wizerunku trzech miast: Paryża oraz dwóch innych stolic zmagających się z problemami gospodarczymi, tj. Madrytu i Tokio. W tej kategorii największy wzrost wskaźnika oceny wizerunku zyskały Bangkok, Johannesburg oraz Stambuł – miasta znajdujące się w krajach dynamicznie rozwijających się.

Miasta z tego właśnie obszaru zwykle zajmują dalsze pozycje w zestawieniu wszystkich badanych miast. Jednak ostatnie wyniki pokazują znaczny wzrost wskaźnika oceny tych miast w wymiarze „potencjału”, co sugeruje, że różnica wskaźników oceny miast leżących w krajach rozwijających się oraz miast znajdujących się w krajach mających ustabilizowaną pozycję – będzie się zmniejszać.

Sydney zostało uznane za najbezpieczniejsze miasto na świecie, a jego obywateli oceniono jako najbardziej przyjaźnie nastawionych mieszkańców.
W zestawieniu badanych miast Sydney – dzięki serdecznym i przyjaźnie nastawionym mieszkańcom – zajęło pierwsze miejsce w wymiarze „ludzie”. Na drugim miejscu znalazło się Toronto. Na tak wysoką ocenę Sydney wpłynęła również opinia turystów, którzy czują się w tym mieście bezpiecznie. W tym wymiarze drugie miejsce zajęła Genewa, Wiedeń znalazł się na trzecim miejscu. Rio de Janeiro – miasto, które będzie gospodarzem Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej oraz Igrzysk Olimpijskich, zajęło wysokie 3 miejsce w wymiarze „ludzie”, ale dopiero 47 miejsce w kategorii dotyczącej poczucia bezpieczeństwa w mieście.

Główny indeks wizerunku (City Brands Index, CBI), mający syntetyczny charakter, obejmuje sześć składowych:
1/ Ogólne postrzeganie miasta (międzynarodowy status i pozycja miasta),
2/ Miejsce (ocena jego położenia),
3/ Ogólne warunki życia (m.in. koszty zakwaterowania oraz standard usług publicznych),
4/ Ludzie,
5/ Puls miasta (tj. kultura, interesujące działania, w jakich można uczestniczyć),
6/ Potencjał miasta (możliwości zarobkowe i edukacyjne).

Badanie City Brands Index nie odnosi się wyłącznie do wybranego elementu wizerunku miasta. Analiza obejmuje wiele zagadnień ze względu na różnorodne kryteria, między innymi wygląd, panującą atmosferę, środowisko społeczno-kulturowe, usługi publiczne, możliwości zarobkowe i edukacyjne oraz wkład w tworzenie kulturowego obrazu świata.

Informacje o badaniu
Anholt-GfK Roper City Brands Index mierzy wizerunek 50 miast. Podstawę analizy stanowi kwestionariusz z ponad 50 pytaniami. Wyniki na podstawie 5144 wywiadów przeprowadzonych we Francji, Australii, Brazylii, Chinach, Niemczech, Indiach, Rosji, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Termin realizacji badania: 8 - 23 maja 2013 roku.

GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 13 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach. W 2012 roku Grupa GfK wypracowała sprzedaż na poziomie 1,51 miliarda euro.

Prof. Simon Anholt
Światowy autorytet w dziedzinie badań nad wizerunkiem i tożsamością miejsc. Wiceprezes UK Government’s Public Diplomacy Board. Pracował jako konsultant i doradzał w zakresie wizerunku miejsc w ponad 50 krajach świata.

Źródło GfK Polonia. Dostarczył netPR.pl
Authors

Related posts

Top